onsdag 21 september 2011

Höstlov!

Lördag morgon. Frost i gräset, Hundfjället skymtar långt där borta bakom trädtopparna. Men vi är i vår lilla fäbod, långt från jäkten på skidorterna. Ett litet höstlov har just börjat! Ytterligare en härlig tradition, tredje året på raken.
Börjar dagen med att tända i världens finaste vedspis... därefter frukost och Ring så spelar vi.
Fjärilar i magen och lyckokänsla i hela kroppen - stigen till min favoritplats.
Ser ni flygplanet? Man ser ofta flygplan vid denna plats. Konstig, härlig kontrast att sitta på den mest fridfulla platsen i världen och fundera vart planen är på väg...
Vi gick och inspekterade utloppet från Dammtjärn. Det är väldigt mycket vatten överallt ute i markerna nu efter allt regn i september.

Måla om en brokvist stod på programmet! Inte helt fel arbete när septembersolen strålar varm... Innan...
Under...
Efter! (Solen bidrar kanske något till det lysande vita resultatet men ganska bra blev det)
Som sagt, ett par trailskor vore inte helt fel... men det är konstigt det där. Efter ett tag känner man knappt blötan.
Och efter terränglöpning mår man bra på alla plan. Det är nästan andligt att springa i skogen. Min religion...
Stigar som vi både löper och vandrar.

Jag tar en vila på Domarbron. Under flyter Fejmån alldeles svart och stilla.
Älskade små välbekanta stigar som leder oss fram.

Det var inte jättevarmt alla dagar... 9 grader på söndagen.
Så det blev tightspremiär, 18 september. Men ändå ett par fina tights, inköpta i juni i ett mässtält vid Vätternrundan.
Som sagt, jag älskar att elda! Särskilt i vedspis eller öppen spis. Det ger ett hus en annan själ. Förutom att elda åt vi goda middagar, godis, kex och ost, spelade kort och såg på tv på kvällarna.
En regnig förmiddag ägnade jag åt att baka färska frallor till förmiddagskaffet. När regnet drog bort på eftermiddagen blev det nya skogsturer. Hejdå älskade plats för denna gång! Vi kommer snart igen...

16 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag har nog sagt det förut, men det ser helt underbart ut!! Tänk att få ha något sånt. NJut!

mbh sa...

vilken fin sammanfattning och vilken skillad på bron. vad duktiga ni är!

Ulrika sa...

Åh så fina bilder! Ren och skär höstkärlek. Kontrasterna mellan brödbak i regn och löpning i skogen - underbart.

Elina sa...

Verkligen underbart! Man känner lugnet och friden och vill dit nununu. Ni har börjat med en riktigt bra tradition tycker jag!

Fia sa...

ja jag minns när jag orienterade så gick man gärna i en vattenpöl innan start för att få skorna lite mjukare :) och den blöta känslan försvinner ju efter ett tag (eller fylls på när man orienterar) åååå vad jag längtar till vallen har inte varit där sedan påsk!!

mikael sa...

Fantastiskt! Om ni ska sälja så är jag intresserad :)
Underbara bilder

Längtar hem till norrland är jag ser bilderna.

Annika sa...

Men UNDERBARA bilder. Så avis jag blir. På ett bra sätt med längtan efter lugnet och att bara vara. Även om ni verkar sysselsätta er bra mycket ändå :) Älskar vedspisen och fåtöljen såg så mysig ut. Förutom all skog och vatten då :)

mikael sa...

Men kan symtom flytta sig från höger sida (höft/ljumske/rumpa) till vänster sida (baksida lår)

Symtomen har blivit bättre på höger sida. På vänstra sidan är det mer som en spänd muskel.

Mycket snack om tennisboll :)
Vad är det för övning?

LL sa...

Fantastiskt fina bilder!

Nina sa...

Jag har kikat in på din blogg emellanåt, men aldrig kommenterat, så nu måste jag ge mig tillkänna;-)

Du bjuder på helt underbara bilder: naturen och stugan, att fika ute och vila på bron. Ser riktigt trevligt ut!

andreas sa...

ja ni kan ju inte ha hunnit vila någonting tycker jag det ser ut som ;) kramar

Julia sa...

jättehärliga bilder! förstår att ni har haft det fantastiskt!

och angående det där beslutet så handlade det om att tacka ja till ett jobb - 50% på b & u i torsby. Ja blev det men jag vet inte om jag är riktigt klok. FÖr det är lååångt bort, pendlar 5 timmar per tillfälle. Men uuh så rik jag blir på erfarenhet ;)

LinaTriathlet sa...

Landet, finns det något bättre?:)

Fantastiska bilder!

Karin sa...

Förstår verkligen att ni älskar DEN platsen! Vackert så att ögonen tåras. Härligt att finna sin plats på jorden...

Malin sa...

Så härligt! Jag tror jag är avundsjuk på er fäbod.

Josefine sa...

Vilka fina bilder, jag undrar varför jag fortfarande bor i Sthlm....